piektdiena, 2013. gada 1. marts

Kažokzvēriem brīvību!?


Kaut kā apnika tekstus ietilpināt 140 zīmēs. Tātad – šīs nedēļas tēma – kažokzvēriem brīvību.
Prieks, ka mūsu tautieši ir aktīvi uz visādu iniciatīvu ierosināšanu, ieskaitot absurdu iniciatīvu. Tomēr ir arī jāpadomā par sekām, ko radītu šādu iniciatīvu ieviešana dzīvē.
Kopš nedzīvojam vairs viensētās, bet esam iespiesti pilsētu šaurībā, daudzi arodi un iztikas iegūšanas veidi ir industralizēti.
Govis neganās daudzdzīvokļu māju pagalmos, bet ir saspiestas fermās, turpat nedzird arī vistu klukstēšanu un gaiļu dziesmas, tomēr pilsētnieki lieto pienu, ēd gaļas un uzcep olas. Lops no laimīga vientuļnieka, kas ganās zaļā zālītē viensētas pļavā, ir pārvērties par industralizācijas upuri – aug saspiestībā rūpnieciskās ražošanas fermā un savu dzīvi beidz industriālā konveijera kautuvē.
Diemžēl tā ir cena, ko mūsu barība maksā par mūsu vēlmi dzīvot nebēdīgā komfortā.
Tieši tāpat mēs, no medniekiem un cilpu licējiem, esam kļuvuši vienkārši par patērētājiem, kas pieņem to, ko citi uzražo. Vai nu tas ir sintētiskais kažoks vai dabīgā kažokāda. Un maksājam par to atbilstošu cenu – pirmajā variantā – saindētu vidi, otrajā – kažokzvērs krātiņā.
Var jau skaļi bļaut, ka kažoks ir ekstra, tikai vajadzētu arī atcerēties, ka par ekstru, tas ir kļuvis pavisam nesen, jo līdz tam tas ir bijis normāls un ikdienišķs siltumizolācijas materiāls ziemas spelgonī. Brīdī, kad cilvēks iesēžas apkurinātā transportlīdzeklī un pārvietojas ar kājām labi, ja 500m līdz savai darba vietai, tas tiešām kļūst lieks un kļūst par statusa apliecinājumu ne nepieciešamību. Es nekādi nesaprotu kāda prakstiska jēga ir Āboltiņas kažokam, tomēr redzu to lauku sievas kažokam. Tikai pēdējai tas, dēļ mākslīgi radītā statusa elementa, ir nepieejams.
Bet stāsts nav par statusu, bet gan par lopiņu krātiņā.
“Bez tabu” sižets – ūdeles ar augoņiem, muskuļu krampji, agonija... skats šausminošs. Tomēr... Dzīvojot vienā mājā ar zoologu, man zuda ticamības moments.
Paskaidrojums – jebkurā zvēraudzētavā ir karantīnas bloks, kurā ievieto zvērus, kas jāārstē. Augoņi... Mums arī mēdz uzmesties augoņi, furunkuļi, brūces – nezin kāpēc tas tiek piemirsts, visādi mēdz gadīties – tātad sniedzam sev medicīnisko palīdzību. Zvēraudzētavas gadījumā ievietojot cietušo karantīnā. Arī mēs slimojam, nonākam pie ārsta vai slimnīcā - piekrītiet? Zvēraudzētavā tam būtu jābūt paredzētam atsevisķam blokam, kurā tiek izolēti zvēriņi ar dažādām kaitēm, jo jebkura zvēraudzētāja rūpe ir glābt cietušo un, piedodiet par cinismu, nepazaudēt peļņas ieguves elementu, jo nosprādzis lops īsti nekam vairs nav derīgs un ir norakstāms zaudējumos. Bet neviens nav ieinteresēts pazaudēt peļņas avotu.
Un te varētu sākties problēma. Pieņemsim, ka uzfilmētais materiāls NAV NO KARANTĪNAS bloka. Tad jautāju – kā Latvijas Valstī tiek pieļauta zvēraudzētavas pastāvēšana, kurā nav zootehniķa un sava vetārsta, kuriem būtu jārūpējas par traumētu un slimu dzīvnieku izolāciju! Es nemeklēju attaisnojumu, mēģinu izprast populismu ar kādu tiek pasniegta šī problēma. Jo dzīvnieks krātiņā ir sekas mūsu izvēlētajam dzīves veidam. Un ir nepieļaujami, ka mūsu vajadzībām pakārtotais mocās. Ir jāizjūt cieņa, bet tomēr nav jēgas aizpeldēt galējībās – aizliedzam, likvidējam. No tā jēgas nebūs, tikai ļaunums. Jo neatteiksies neviens kažokādu nēsātājs no kažoka, attiecīgi pieprasījums nekur nepazudīs, bet ražotājs nonāks pagrīdē, attiecīgi taps nekontrolējams. Un tad sāksies ziepe! Tad varēsim gaudot par patiesi nežēlīgu attieksmi. Ir jākontrolē, bet ne jālikvidē.
Pret jebkuru lopu ir jāizjūt cieņa. Ja jau viņš mirst mūsu dēļ, tad tas ir jāizmanto līdz pēdējam. Ja ēdam gaļu, tad izmantojam arī kaulus un ādu. Nevis to izmetam, kā nevienam nevajadzīgu.
Patērētāju kultūra ir radījusi vēl vienu lielu problēmu, par kuru “zaļie” klusē – pārražošanu. Mēs ražojam vairāk kā patērējam, attiecīgi nenormāls pārtikas daudzums vienkārši nokļūst  miskastē. Un te vairs nav saruna par kažokzvēriem, bet gan par liellopiem un cūkām. Un tā jau ir necieņa pret tiem, kas mirst mūsu dēļ...

4 komentāri:

  1. "Zaļie" neklusē par pārražošanu. Par to tiek runāts visu laiku. Diemžēl bieži "ne-zaļie" to nedzird. Tad arī rodas vēl papildu niša ražotājam, kur izpausties. Dažādi neīsti eko produkti u.tml., līdz ar to pēkšņi izrādās, ka videi draudzīgu dzīvesveidu var nopirkt lielveikalā. Tas tā, neliela piebilde.

    AtbildētDzēst
  2. Kopumā jau daudz labāka kritika, nekā pierasts dzirdēt, bet arī vietām aiz matiem pievilkta. Ceru, ka manas piebildes palīzēs izlabot dažus robus.

    Ja neskaita polāros reģionus, šāda veida kažokādas nekādā veidā nav nepieciešamība, jo tās labi aizvieto aitu vilna. Turklāt aukstākos reģionos daudz labāka alternatīva ir zosu dūnu pildījuma apģērbi - kuras ir gaļas ražošanas blakusprodukts.

    Aiziešana pagrīdē tomēr ir maz ticama iespēja šāda veida biznesam - relatīvi zemo ienākumu dēļ uz nepieciešamo teritorijas platību, grūti slēpjamo pārtikas piegāžu un galaproduktu kontrabandas iespējām utt. Pat ja kāds ko tamlīdzīgu uzņemsies, kopējā ražošana vienalga būs kritusies, pie tam šis raidījums un turpmākās iniciatīvas jebkurā gadījumā būtiski samazināja arī nākotnes pieprasījuma pusi, līdz ar to arguments, ka nu viss tikai ies uz leju ir maz ticams.

    Kritika par nesmukajiem kadriem kā nereprezentatīviem droši vien ir vietā - bet galvenie dzīvnieku tiesību argumenti jau ir par krātiņiem kā tādiem, un domāju ir viss pamats nobeigumā pieminēto cieņu pret dzīvību attiecināt uz vēlmi, lai neviens pēc savas dabas savvaļas dzīvnieks (atšķirībā no mājdzīvnieku sugām - kas gan nereducē aktīvistu rūpes arī par tiem) netiktu turēts tam nedabīgā ieslodzījumā, ja tam nav ļoti pamatota iemesla. Vai ir šeit tāds iemesls? Manuprāt, nav.

    Tas, kas mani mazliet uztrauc šāda veida kritikā no kopumā labi spriestspējīgiem cilvēkiem, ir tā lielā perfekcionisma deva, kas tiek vērsta pret 'zaļajiem' kā kaut kādu monolītu, hierarhisku struktūru, kas, redz, nespēj sakārtot prioritātes. Un, ja viņi to nespēj, tad viņi ir tizli, bet 'mēs' esam gudrāki.

    Kustība par pasaules uzlabošanu nedzimst ne ANO, ne Greenpeace sēdēs - tās ir pamatā individuālas cilvēku domas un izvēles, kurās ieguldīt savu brīvo laiku. Un tāpēc ciniski teikt - "Tu / jūs savu brīvo laiku ieguldāt neproduktīvi, ejiet vispirms risiniet nabadzību Āfrikā un citas svarīgās problēmas" - pirmkārt, iespēju robežās tas tiek darīts gan akadēmiskā, gan aktīvisma sfērā, otrkārt - bet kāpēc ne Jūs paši, kritisko teikumu autori, nevarētu sākt aktīvi aizstāvēt un nest medijos savas prioritātes labākai nākotnei? Nē, tas nenozīmē, ka nedrīkst kritizēt neko nedarot - tas arī ir būtiski - taču galvenokārt visur manāma acīmredzama neizpratne par to, cik grūti ir kādu ziņu iznest mediju telpā, ja tā nav jauna lielveikala atklāšana, un kā pēc tam jādzīvo ar publisko seju, kas visiem ir tikai šī viena pati ziņa, kamēr visi pārējie centieni tiek ignorēti - "lūk, bet šīs svarīgās lietas gan viņi nedara"

    Kaut kāda pārāk liela plaisa ir starp mūsu taisnīguma teorētiķiem un reālajiem darītājiem. Un, protams, apstākļos, kad jebkuru skaļāku izpausmi ar pārsvarā nepamatotiem argumentiem norej ne stereotipos dzīvojošie, bet tie, kam tomēr izglītība piedāvā iespējas tajos neieslīgt - tādā vidē ar aktīvismu nodarbosies tikai tie, kam pašcieņa nav svarīga.

    Varētu labāk.

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. Loģiski, ka vienmēr varētu labāk, pilnīgāk. Mums visiem ir jāmaina domāšana. Tikai jautājums kādā veidā un ar kādiem līdzekļiem.
      Par "zaļajiem".
      Diemžēl kustība sevi ir degradējusi ar lēcienveidīgajiem un populistiskajiem izgājieniem, kas neitrālajiem, bet tomēr ietekmējamajiem rada atgrūšanu un vēlmi noliegt jebkādu saistību ar šāda tipa organizācijām. Ja tāds ir mērķis - tad tas ir panākts.
      Par labturības apstākļiem - jo nekvalitatīvāka ir labturība, jo iegūtais produkts ir lētāks - attiecīgi - internetā klīst pietiekami daudz informācijas par Āzijā notiekošajiem labturības pārkāpumiem. Vai tiešām mums arī vajag nonākt līdzīgā situācijā? Vai tiešām kontroles dienestiem ir "jāpiestaigā" vienu reizi gadā, jau iepriekš zināmā datumā jeb tam ir jābūt daudz regulārāk un negaidītāk, lai tiešām novērstu visus pārkāpumus?
      Un galu galā - kāds ir mērkis - sakārtot vai aizliegt?
      p.s. salīdzinot EU krātiņu standartus ar PSRS laika, no labturības viedokļa vinnē pēdējie. Jocīgi.

      Dzēst
    2. Varētu piekrist par radīto iespaidu, bet kaut kā negribas teikt, ka 'kustība ir sevi degradējusi'. Problēma šeit ir pamata zināšanu bāze, kas otrpus dzelzs aizkaram pakāpeniski attīstījās sākot jau ar Silent spring un citām plašai publikai domātām grāmatām. Līdz ar to jebkura akcija parasti tiek skatīta plašākā kontekstā - vismaz no izglītotāko cilvēku puses, pretstatā šaipus sastopamajam viedoklim, ka tas jau ir viss, ko 'viņi' dara. Lielākā daļa darba, ko dara Latvijas vides organizācijas, virzītas uz vides izglītību, dalību likumdošanā un lielā mērā arī zinātni. Vai jebkas no šī ir populistiski?

      Es nedomāju, ka arī šī akcija ir populistiska. Es pat tiešām nevaru atcerēties nevienu Latvijā notiekošu akciju, kas tāda būtu, un kurai nebūtu zinātniska pamatojuma (zaļo zonu aizsardzība un velotransporta atbalsts pilsētās, Baltijas jūras problēmu aktualizēšana, Lielā talka, atkritumu šķirošanas veicināšana, protests pret mazajiem HES, koku ciršanas aizliegums putnu ligzdošanas laikā, nelikumības Rīgas brīvostas darbībā - tās pēdējās nāk prātā).
      Un te parādās jautājums - kādēļ tad tās tiek skatītas kā populistiskas? Vai tādēļ, ka trūkst izpratnes par jautājumiem? Vai tādēļ, ka medijos tiek pasniegtas reizēm līdz absurdumam vienkāršotas ziņas? Vai arī tādēļ, ka latviešiem ir bail būt aktīviem kāda viedokļa skaļā paušanā, tādēļ labāk būt tam opozīcijā, balstoties uz stereotipiem?

      Atpakaļ pie temata - es domāju, ka mērķis šeit ir aizliegt, ar domu par visu pasauli (jo process no A līdz Z ir nesamērīgi cietsirdīgs pret kustību mīlošiem savvaļas zvēriem, salīdzinājumā ar marginālas luksusa preces ražošanu).

      Vai pakāpenisks aizliegums (daudzu gadu laikā, lai ražotāji var pārstrukturēties) atsevišķās valstīs ir virzība uz šo mērķi? Visticamāk, ka tomēr jā. Kaut vai tādēļ, ka tas dod pamatu gan spiedienam uz patēriņa pusi, gan dod atbalstu kustībām ar līdzīgiem mērķiem citās valstīs. Ja paliek vienīgi argumenti, kas ir ekonomiskas dabas, tad kaut kas nav kārtībā ar mūsu vērtību sistēmu.

      Dzēst